Vakbonden willen einde aan nachtwerk op wegen

23-10-2014 17:07

Reportage 1 http://www.metronieuws.nl/x/metro/2014/10/23/ZFWpwn4j3Dw6/index.xml

Nederland -



Wegenonderhoud in de nachtelijke uren is te gevaarlijk en moet stoppen, stelt FNV Bouw naar aanleiding van het ongeval op de A12 waarbij een wegwerker gisternacht om het leven kwam.

Om de veiligheid van wegwerkers te waarborgen moeten wegenbouwers stoppen met werken in de nachtelijke uren. Of er moeten in de nacht standaard omleidingen worden ingesteld zodat het verkeer niet langs de werkzaamheden hoeft te rijden. Dat stelt FNV Bouw. „Het gaat over leven en dood”, zegt Charley Ramdas, vicevoorzitter van de vakbond. „Wij vinden het belangrijker dat een wegenbouwer de zekerheid heeft dat hij levend thuiskomt, dan dat een automobilist zonder vertraging van a naar b geraakt.”



Ramdas van FNV Bouw zegt al langer bij Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) te hameren op meer veiligheidsmaatregelen binnen de wegenbouw. „Werken in de nacht is per definitie gevaarlijk”, gaat Ramdas verder. „Er is verminderd zicht en de slaap neemt ook toe bij de automobilisten. Mocht het nachtwerk doorgaan dan moeten ze echt baanvakken gaan afzetten en omleidingen instellen. Er moet voorkomen worden dat er bij het werk gewonden vallen of dat het zelfs levens kost.” Ook bij gemeentes bonkt Ramdas al jaren op de deuren. „Naast Rijkswaterstaat moeten ook gemeenten hier in hun projectplannen rekening mee houden. Laat snelheid en kosten minder zwaar wegen dan een mensenleven. Dat moet de prioriteit zijn.”



Volgens Ramdas blijkt uit een onderzoek van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) dat bij het opstellen van projectplannen weinig rekening wordt gehouden met veilig en gezond werken. „Uit een eigen enquête onder wegwerkers in 2012 bleek 52 procent van de werknemers hun werk als onveilig te ervaren. Dit is veel te veel.” De vakbond wordt in deze visie gesteund door vakvereniging Het Zwarte Corps (HZC) die onder meer de belangen van werknemers in de grond-, water- en wegenbouw vertegenwoordigt. Ook deze vereniging pleit voor enkel nog wegwerkzaamheden overdag.



Rijkswaterstaat

Volgens Rijkswaterstaat gelden er strenge veiligheidsmaatregelen waaraan op alle uren van de dag moet worden voldaan. „ Aan zowel dag- als nachtwerk kleven voor- en nadelen”, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. „Nadeel overdag is dat het drukker is waardoor snel files ontstaan die het risico op verkeersongevallen vergroten. 's Nachts is het nadeel dat automobilisten vaak minder alert zijn. Alle werkzaamheden overdag of 's nachts doen, is niet haalbaar. Het is te veel.”



Standaard omleiden zoals de vakbond oppert, is geen reële optie. „We bekijken of het voor de doorstroming nodig is dat het verkeer er langs wordt geleid. Dat hangt van de aard van het werk af. De veiligheid staat voorop. Wegwerkzaamheden worden ruim van tevoren aangeven met pijlen en kruizen boven de weg en pijlwagens. Maar als automobilisten niet opletten, kun je er zoveel ophangen als je wilt, maar helpt het niet.”



Bij het ongeval op de A12 in de nacht van woensdag op donderdag kwam een wegwerker om het leven nadat een vrachtwagen was ingereden op een groepje wegwerkers. Een ander raakte zwaargewond. Zij verzorgden de afzetting in opdracht van Rijkswaterstaat. Hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren, is nog onbekend. De politie heeft de chauffeur aangemerkt als verdachte van het veroorzaken van een dodelijk ongeval.



10 jaar geleden

Vakbonden willen einde aan nachtwerk op wegen



Add to Google

| More




Fatal error: Class name must be a valid object or a string in /home/112-nieuws/public_html/index.php on line 57