Home / Overijssel / Steenwijkerland / Nederland / Trein krijgt groei wagenpark maar niet tot stilstand
Trein krijgt groei wagenpark maar niet tot stilstand
18-09-2014 09:12
Nederland -
We moeten de trein in van de overheid om files tegen te gaan. Maar alle mooie plannen ten spijt, reden er nog nooit zoveel auto's rond als momenteel. Nog nooit reden er zoveel auto's in Nederland rond als dit jaar. Hoewel de verkoopcijfers van nieuwe auto's teruglopen en de overheid er alles aan gelegen is meer mensen de trein in te jagen, is het wagenpark uitgegroeid tot recordgrootte. Op dit moment bevolken 8.154.000 auto's onze snelwegen. Dat zijn er bijna 2 miljoen meer dan in het jaar 2000. Op iedere 2,1 inwoners is er een auto.
De provincie Zuid-Holland haalt het meeste financiƫle voordeel uit het wagenpark. Daar kwam vorig jaar 310 miljoen euro aan motorrijtuigenbelasting binnen. Gelderland mocht 184 miljoen bijschrijven en Noord-Holland 180 miljoen. In Zeeland worden de provinciale bestuurders het minst bedeeld met ruim 34 miljoen euro. Voor dit jaar wordt verwacht dat de provincies samen een recordbedrag van 1,5 miljard aan wegenbelasting incasseren.
Dit alles blijkt uit gegevens van Bovag en Rijwielvereniging Rai. Het merk dat het sterkst is vertegenwoordigd, is Volkswagen met 875.131 exemplaren, gevolgd door Opel (ruim 750.000) en Peugeot (ruim 650.000). Het meest bijzonder in ons land is de Micro-Vett. Van dit elektrische exemplaar rijden er slechts 14 rond. Het Chinese merk Landwind is met 60 voertuigen ook niet bepaald populair. De Lamborghini zal dat ongetwijfeld bij velen wel zijn, maar daar is het prijskaartje de oorzaak van het geringe aantal (132).
Opvallend is dat de stijging van het aantal auto's niet gepaard gaat met meer doden. Sterker nog, terwijl het aantal voertuigen de laatste jaren toenam, daalde juist het aantal dodelijke slachtoffers. In 2008 reden er zo'n 7,5 miljoen personenauto's rond en vielen er 317 doden te betreuren bij ongelukken met deze voertuigen. In 2009 waren er 200.000 auto's meer, maar 21 doden minder.
Dat beeld zet zich door. In 2010 stijgt het aantal personenauto's licht, maar daalt het aantal doden fiks (min 50). In 2011 groeide het wagenpark explosief naar boven de 8 miljoen, maar het aantal doden nam met vijftien af. Het jaar erop waren er nauwelijks veranderingen en vorig jaar werden er 193 dode automobilisten geteld, een daling van 39 ten opzichte van 2012. In totaal moeten alle auto's het doen met 138.199 kilometer asfalt en dat is 395 kilometer meer dan het jaar ervoor. Het kabinet heeft beloofd dat er binnen afzienbare tijd nog 278 kilometer bijkomt.
10 jaar geleden
| |
|