Amsterdam -
Nieuwe hippe winkels in Amsterdam worden regelmatig 'overvallen' door spionnen van grote gevestigde merken. Die komen hun goede ideeën afkijken.
Bedrijfsspionage is een steeds groter probleem. Vooral beginnende winkels in stadsdeel de Pijp zien regelmatig spionnen rondlopen, die de originele ideeën en nieuwe trends in hun interieur komen afkijken. "Elke week zie ik er wel een paar op de winkelvloer", zegt Pieter Jongens van concept-store Hutspot op de Van Woustraat. "Ik herken ze inmiddels meteen. Een normale klant kijkt bijvoorbeeld naar een broek of iets dergelijks. Die komt tenslotte om te winkelen. Maar spionnen speuren de hele winkel af, van plafond tot vloer en nemen overal foto's van. Zelfs van de prijskaartjes!"
Nieuwe ideeën worden binnen no-time gekopieerd, aldus Jongens. "Als je hier de ene week iets nieuws bedenkt, kan het de week daarop in een van de grote winkelketens te zien zijn", weet Jongens. "Een tijd geleden hadden we een grote legertent opgezet; die zagen we enkele weken later terug bij een bekend modehuis. Uniek blijven is lastig, maar het is een goeie motivatie om te blijven innoveren."
Dat je constant moet vernieuwen om bij te blijven, snapt Jongens wel. "Iedereen haalt zijn inspiratie natuurlijk ergens vandaan, wij kijken ook altijd goed om ons heen wat er gebeurt in de stad en ver daarbuiten. Maar wij maken onszelf altijd wel kenbaar en daar komen vaak ook hele leuke gesprekken of zelfs samenwerkingen uit voort. Als er mensen bij ons willen komen spieken, dan kunnen ze dat gewoon aangeven en dan ik leid ze met alle liefde rond."
Ook Bas van Kampen van Felice Home of Brands krijgt regelmatig winkelspionnen langs. "Dan zie je ze stiekem foto's maken als ze denken dat je niet kijkt", aldus de eigenaar van de interieur annex kledingzaak in de Gerard Doustraat. "Dan denk ik echt: waarom?" Dat winkels elkaar afkijken, snapt hij best. "Iedereen doet het. Ik werk naast in de winkel voor een groot kledingmerk. Voor hen reis ik de hele wereld rond op zoek naar nieuwe opkomende buurten in winkels in steden als Antwerpen, Londen en Parijs. Kopiëren houd je niet tegen, maar de geniepige manier waarop het gebeurt, dat snap ik echt niet."
Dan heeft hij liever dat mensen zich even kenbaar maken en om te zeggen dat ze de boel even komen na-apen. "Dat is me namelijk ook een keer gebeurd; toen kwamen er twee meiden doodleuk vragen of ze mijn hele winkelconcept konden kopiëren", aldus Van Kampen. "Zodat ze even verderop in de straat precies dezelfde winkel konden beginnen!", aldus Van Kampen. "Brutaal, maar tenminste wel eerlijk. Ik heb natuurlijk nee gezegd, maar ze wel geholpen met wat ideeën. Met gewoon vragen kom je dus al een eind."