Home / Overijssel / Steenwijkerland / Nederland / Reclames met racende heftrucks zorgen voor ongelukken
Reclames met racende heftrucks zorgen voor ongelukken
24-03-2014 05:02
Nederland -
Even meeliften op de vorken van een heftruck. In een reclamespotje doodnormaal. Maar levensgevaarlijk in het echt. Televisiereclames met daarin rondcrossende heftruckchauffeurs en meerijdende Bekende Nederlanders vormen een gevaar. Ze geven het verkeerde voorbeeld volgens verladersorganisatie EVO, de ondernemersvereniging in de transport en logistiek. ”De reclames hebben een negatieve invloed op de veiligheid in magazijnen.”
Maandelijks zijn er gemiddeld 125 ongelukken met heftrucks in magazijnen. Daarbij vallen ieder jaar 7 doden. Nederland telt ruim 110.000 bedrijven met een magazijn. In deze magazijnen werken ongeveer 107.000 chauffeurs. Jaarlijks vinden er dus 1500 bedrijfsongevallen plaats met een heftruck. Het aanrijden van een voetganger komt het meest voor, gevolgd door een medewerker die op de heftruckvork staat en wordt gelift wordt of ‘even meerijdt’ en van de heftruck af valt.
”En dat meerijden, zie je gewoon op televisie. Daar doen ze de gekste dingen met heftrucks”, zegt woordvoerder Raymond Mens namens EVO. De afgelopen maanden zagen televisiekijkers diverse reclames waarin heftruckchauffeurs flink wat overtredingen begingen. ”Wij nodigen de reclamemakers daarom uit voor een heftruckcursus. En we raden magazijnmedewerkers af de stunts na te doen.”
In de nieuwste reclame, van de BankGiro Loterij, rijdt een heftruck met grote kluizen door een magazijn. Presentator Marc Klein Essink lift mee. EVO constateert veel overtredingen. Zo rijdt de chauffeur in de reclame te hard en belemmert de grote kluis het zicht van de chauffeur, die bovendien geen veiligheidsschoenen draagt. Ook mag Klein Essink niet meerijden, laat staan van de heftruck afspringen, wat hij aan het eind van de reclame doet.
De Arbeidsinspectie heeft in het verleden al eens geprobeerd het aantal ongelukken in magazijnen terug te dringen, maar is daar niet in geslaagd, ondanks een beloning van 5000 euro voor degene die met het beste idee komt. EVO vreest dat televisiereclames meer, negatieve, invloed hebben, dan welke veiligheidscampagne dan ook.
10 jaar geleden
| |
|