Home / Overijssel / Steenwijkerland / Nederland / Bedelen in kerken om autoschade te betalen
Bedelen in kerken om autoschade te betalen
06-02-2014 08:22
Nederland -
Er zijn mensen die, soms vanwege hun geloof, nergens voor zijn verzekerd. En toch maken ze brokken in het verkeer. Zo'n 5000 Nederlanders hebben, met permissie van een uit 1964 stammende wet, uit geloofsovertuiging geen enkele verzekering afgesloten. Zo'n 400 daarvan kregen vorig jaar een auto-ongeluk met schade die moest worden betaald.
Samen met alle andere onverzekerde brokkenmakers, die geen wettelijke vrijstelling hebben gekregen maar toch niet zijn verzekerd, leverde dit een schadepost van ongeveer 10 miljoen euro op.
Dat bedrag wordt door alle wel verzekerde automobilisten in hun premie betaald aan het Waarborgfonds Motorverkeer. Het fonds gaf in totaal vorig jaar 60 miljoen euro uit aan onverhaalbare schade, met name door doorrijders na een ongeluk. Voor dit jaar verwacht men wederom zo'n zelfde bedrag te moeten reserveren.
"Nederland heeft als enige land in Europa een vrijstellingsregeling voor de verzekeringsplicht. Die geldt voor mensen die dat van hun geloof niet mogen", zegt Jelle Smits, algemeen manager claims van het Waarborgfonds. "Ze hebben zelfs geen zorgverzekering en dus ook geen eentje voor de auto. De meesten van hen zijn echter heel straight en betalen gewoon alles uit eigen zak. Ook gaan ze met de pet rond in de kerk om de schade te betalen. Maar het komt voor dat wij dat moeten doen", zegt Smits. "Overigens gaat het niet alleen om ouderen, want er zijn ook jongeren die niet zijn verzekerd en schade aan brommers veroorzaken."
De gelovigen vormen zeker niet de grootste schadepost. Samen met de overige onverzekerde mensen veroorzaken zij ongeveer 16 procent van de schadeclaims. "De meeste schade die we moeten verhalen, komt door de doorrijders. De mensen die bijvoorbeeld tijdens het inparkeren een andere auto raken en geen zin hebben in de rompslomp. De gedupeerden trekken bij ons aan de bel."
De miljoenen die het waarborgfonds jaarlijks uitgeeft aan onverhaalbare schades worden dus betaald door degenen die wel netjes een verzekering afsluiten. "Iedere premie is ongeveer 7 euro hoger door deze schades", zegt Smits.
Hij ziet wel een positieve ontwikkeling in de autoschadebranche. "Het aantal ongelukken loopt terug. Dat komt mede door de crisis. Mensen maken minder kilometers en dus lopen ze minder risico op brokken. Daarbij zijn er natuurlijk allerlei technologische ontwikkelingen in auto's toegepast. Zoals de parkeersensoren. Daardoor ontstaat er minder schade. Maar ook rotondes hebben bijgedragen aan minder ongelukken."
10 jaar geleden
| |
|