Home / Overijssel / Steenwijkerland / Nederland / Op veel plekken zijn slachtoffers moeilijk bereikbaar voor hulp
Op veel plekken zijn slachtoffers moeilijk bereikbaar voor hulp
14-01-2014 07:52
Nederland -
Als iedere seconde telt is het erg vervelend als hulpdiensten niet snel ter plaatse kunnen komen. En dat komt voor. Veel locaties in Nederland zijn slecht bereikbaar voor hulpdiensten. Het benaderen van bijvoorbeeld een trein in open weiland of brandende auto op een snelweg levert onnodige vertragingen op. Maar ook in woonwijken is het vaak niet in orde.
Veiligheidsbureaus van Gooi en Vechtstreek en Flevoland hebben onderzocht op wat voor plekken slachtoffers verhoogd risico lopen omdat brandweerwagens en ambulances vertragingen oplopen. De onderzoekers pleiten voor maatregelen.
In woonwijken strookt vaak het advies van milieu- en verkeersdeskundigen totaal niet met de voorwaarden die hulpdiensten graag zouden zien. Veiligheidsdeskundigen van de regio's hebben nu een handleiding samengesteld, waarin de knelpunten van ons land zijn benoemd.
Verkeersdrempels of lange toegangswegen naar huizen toe, zitten de hulpverleners dwars. Ook zijn veel woningen slechts vanuit één richting te bereiken. Volgens de onderzoekers moet daar een einde aan komen. "Naast de voorkeursroute moet een willekeurig adres vanaf een doorgaande verkeersader, via een tweede onafhankelijke route bereikbaar zijn. Dit omdat niet gegarandeerd kan worden dat de voor de hand liggende route altijd bruikbaar is. Werkzaamheden, opstoppingen, fout geparkeerde voertuigen en het incident zelf kunnen dit onmogelijk maken."
De onderzoekers pleiten daarom voor alternatieve mogelijkheden, zoals bereikbaarheid via een fietspad of speciale calamiteitendoorgang. Deze tweede route kan worden afgesloten met een verwijderbare afsluiting om sluipverkeer tegen te gaan.
"Voor hulpdiensten is het van belang dat woonwijken goed ontsloten zijn", staat in de handleiding te lezen. "Een woning dient vanaf een verkeersader binnen een gestelde tijd bereikbaar te zijn. Uitgaande van de normtijden in het besluit veiligheidsregio's is een tijd van 1 à 2 minuten aan de orde." Volgens het rapport belemmeren de duurzaam- en veiligheidsmaatregelen deze norm in veel gemeentes.
Andere problemen doen zich voor in natuurgebieden. Als daar brand uitbreekt, is het voor de brandweer lastig om bij de haard te komen en om bluswater te winnen. Dat is ook het geval bij een treinbrand in open veld. "Spoorwegen in het vrije veld zijn vaak slecht bereikbaar", stellen de onderzoekers die voorstellen om in ieder geval meer verharde (fiets)paden of speciale werkwegen aan te leggen.
Op autosnelwegen moeten meer calamiteitendoorgangen en deuren in geluidschermen worden gemaakt. Snelwegen hebben gescheiden rijbanen en zijn maar vanaf enkele toe- en afritten bereikbaar en dat kan gevaren opleveren. Ook tijdens evenementen en wegwerkzaamheden zou beter opgelet moeten worden of niet belangrijke toevoerwegen worden afgesloten.
10 jaar geleden
| |
|