Amsterdam -
De beveiliging van auto's zit hulpverleners dwars. Die moesten onlangs ter plekke benen amputeren.
Automobilisten wanen zich onterecht veilig in de steeds meer beveiligde voertuigen die op de markt komen. De Nederlandse brandweer maakt zich zorgen om de inzittenden, die vaak voor hulpverleners zeer slecht te bereiken zijn na een ongeval. Bovendien wordt het gedrag van bestuurders roekelozer, omdat ze zich veiliger voelen in hun auto.
De problemen voor hulpverleners met veiligheidsvoorzieningen leidden onlangs in Aalsmeer tot een gruwelijke operatie op de plaats van een ongeval. Na 2,5 uur vergeefs proberen een slachtoffer te bevrijden, moesten uiteindelijk ter plaatse twee benen worden geamputeerd.
"Een grote, vaak duurdere auto biedt in principe betere bescherming dan een kleine. Er zitten veel veiligheidsmaatregelen in. Maar bij een relatief veilige auto wordt het steeds lastiger om slachtoffers te bevrijden wanneer het echt mis gaat. Deze tendens zet zich door en geldt inmiddels ook al steeds meer voor kleinere wagens. De meeste veiligheidsvoorzieningen die een fabrikant in zijn voertuigen verwerkt, hinderen de brandweer", zegt Frank Huizinga van Brandweer Nederland.
Zo lopen hulpverleners in toenemende mate aan tegen verstevigingen, dwarsbalken en andere voorzieningen. Ook leveren airbags en gordelspanners risico's op bij het bevrijden van slachtoffers.
"De auto-industrie maakt voertuigen lichter en veiliger. Bestuurders wanen zich bovendien veiliger, wat zich soms uit in verminderd risicobewustzijn. Als het mis gaat, heeft de brandweer soms grote moeite om slachtoffers te bevrijden", zegt Huizinga. "De brandweer innoveert en investeert daarom continu om bij te blijven."
In Aalsmeer werd de brandweer onlangs op gruwelijke wijze geconfronteerd met de veiligheidsvoorzieningen in auto's. Een auto met twee inzittenden botste daar tegen een vrachtwagen en kwam knel te zitten tussen de truck en een lantaarnpaal. De gloednieuwe personenauto was voorzien van zware veiligheidsbalken in de deuren. Met het hulpverleningsgereedschap lukte het de brandweerlieden niet om het duo uit zijn benarde positie te bevrijden. De hulpverleners deden diverse pogingen, maar stuitten telkens op de zware balken.
"Het was hard werken. Daarbij was het ook nog eens een hele warme dag," vertelt een betrokkene van het Amsterdamse brandweerkorps. "Wij konden met de hitte omgaan door zoveel mogelijk te rouleren, maar de inzittenden hadden er ook last van. Een andere bijkomende omstandigheid was dat de inzittenden van het voertuig inwoners van het dorp waren en dat een aantal brandweermensen hen kende. Dat maakte de klus nog intensiever."
Het hulpverleningsgereedschap bleek niet afdoende en uiteindelijk werd besloten met behulp van twee brandweerwagens, een sleepauto en een kraanwagen van de politie de vrachtwagen weg te slepen.
Na overleg met een Mobiel Medisch Team werd besloten om de bijrijdster ter plaatse te opereren. "Haar onderbenen zou ze hoe dan ook verliezen en de prioriteit lag op dat moment echt bij het zo snel mogelijk bevrijden. De amputatie heeft dus op de plaats van het incident plaatsgevonden, wat ook een behoorlijk unieke situatie was," aldus de brandweerman.