Analyse onderwijssocioloog: Ibn Ghaldoun dicht, en dan?14-06-2013 06:12
Maastricht -
Jaap Dronkers Onderwijssocioloog over het Ibn Ghaldoun. “Het klinkt nu dapper om te roepen: 'Ibn Ghaldoun is een slechte school, dus sluiten!' Maar wat gebeurt er dan met de leerlingen? “Het klinkt nu dapper om te roepen: 'Ibn Ghaldoun is een slechte school, dus sluiten!' Maar wat gebeurt er dan met de leerlingen? Zij worden overgeplaatst, maar dat betekent niet automatisch dat zij beter onderwijs krijgen. Ibn Ghaldoun is niet de enige slechte school in Rotterdam. In mijn lijsten van middelbare scholen die slecht presteren, staan nog een flink aantal Rotterdamse scholen en zo komen de leerlingen van de regen in de drup. Als deze islamitische school gesloten wordt wegens een gebrek aan kwaliteit dan zou dat alleen terecht zijn als meer scholen gesloten werden. Het punt is dat de andere ‘slechte’ scholen vaak meer politieke steun krijgen. Ouders met betere relaties in het bestuur, noem maar op. Als de school niet zelf of verplicht de deuren sluit, dan dreigt sluiting alsnog door imagoschade. Kan de school hier nog bovenop komen? Ja, het kan, maar het is moeilijk. Over het algemeen kan ik zeggen dat scholen die slecht presteren op onderwijslijsten, met genoeg hulpmiddelen de prestaties en het imago kunnen verbeteren. Maar de vraag is: hoelang houdt het Ibn Ghaldoun het vol? Vorig jaar is er een nieuwe rector aangenomen om de school uit het slop te trekken. Nu komt deze examendiefstal wel weer heel ongelukkig uit.” 11 jaar geleden |
Tweet |
112 Groningen | 112 Overijssel | 112 Friesland | 112 Utrecht | |
112 Drenthe | 112 Gelderland | 112 Flevoland | 112 Noord-Holland | |
112 Brabant | 112 Limburg | 112 Zeeland | 112 Zuid-Holland |